طرح عمومی سیستم اعلام و اطفای حریق قسمت دوم ایمنی در صنعت فولاد
.:: Your Adversing Here ::.
 

طرح عمومی سیستم اعلام و اطفای حریق قسمت دوم

 ر مقاله شماتیک سیستم های اتوماتیک اعلام حریق1 به طور خلاصه هدف از ارائه طرح حاضر را بررسی و دسته بندی کردیم، همچنین به بررسی مفهوم کلی ایمنی در مقابل حریق پرداختیم .

حال در قسمت 2 این مقاله در زمینه حریق،می خواهیم موارد ذکر شده را بطور اخص بررسی و مفاهیم فوق را به شکل زیر دسته بندی می نماییم.

* آشکارسازی حریق و شناسایی موضوع دقیق آن، از طریق رویت مورد حریق و یا آگاه شدن از طریق سیستم های اتوماتیک اعلام حریق

ایمنی اعلام و اطفا حریق

* تخلیه و یا حفاظت از افراد و اشیاء موجود ور محل از طریق آموزش و برخورد مناسب و به موقع با حریق

* کنترل نمودن حریق از طریق سیستم های اطفاء حریق دستی یا اتوماتیک

در این باره ملاحظات معماری و عواملی از این دست می توانند به خروج افراد و اشیاء مهم از محل بروز حریق کمک شایانی کنند.شایان ذکر است مفهوم ایمنی می تواند در کاهش ضریب ریسک و میزان خسارت خلاصه شود. شناخت وضعیت کنونی اماکن و شاخص های آنها نیز در این امر اهمیت دارد.در غیر این صورت امکان بکار بستن توصیه های ارائه شده و بهره مندی از حاصل آن وجود ندارد. موارد مربوط به مفهوم ایمنی در مقابل حریق را می توان به شکل زیر خلاصه نمود.

1- شناخت دقیق مشخصات محل در مقابل حریق و دسته بندی آنها

2- دسته بندی اماکن مختلف از نظر میزان ریسک

3- تشخیص ضرورت استفاده از سیستم های اعلام حریق و اطفای حریق در هر دسته از اماکن بصورت انتزاعی

4- تعیین سیستم مورد نیاز برای هر بخش و یا هر یک از اماکن ، بر اساس شناخت موجود از محل مربوطه

5- انجام امور پیشگیری در مقابل بروز حریق و کاهش میزان ریسک بروز خسارت حریق در محل، از طریق دسته بندی تجهیزات و مواد،آموزش نیروها ( از طریق اطلاع رسانی و یا برگزاری آموزش های لازم )، لحاظ نمودن ملاحظات معماری و تدوین روش های موثر و اقتضایی در چارچوب استانداردهای معتبر جهانی

6- احراز راه حل مناسب جهت آشکارسازی و اطلاع از بروز حریق و یا وضعیت اضطراری که می تواند منجر به حریق گردد.

7- ایمن سازی انبیه موضوعه جهت کاهش ریسک خسارت به جان و اموال موجود. ( این امر از طریق هدایت و کنترل عوامل افزایش ریسک از یک سو و استفاده از سیستم های کاهش دهنده ریسک در ابنیه صورت خواهد گرفت.)

8- اقدام موثر در زمینه اطفای حریق

9- خارج نمودن اشیاء و افراد از محل بروز حریق

10- گزارش گیری و بررسی طولی خسارت و عوامل ریسک ، به منظور بهینه نمودن وضعیت ایمنی محل ایجاد امکان پیش بینی و کاهش ریسک حریق

نکته 1 : در خصوص انبیه در دست ساخت ، ملاحظات ایمنی در معماری ساختمان نیز موضوع این بخش از ایمنی در مقابل حریق خواهد بود. اما در مورد ابنیه در حال بهره برداری و یا ابنیه ساخته شده ، ایمن سازی ابنیه با وضعیت موجود معیار قرار خواهد گرفت و ملاحظات معماری تنها در حد امکان، قابل ارائه و اعمال می باشد. با عنایت به موضوع طرح حاضر به ملاحظات معماری ابنیه پرداخته نشده است.

نکته 2 : از جمله سایر موضوعات مرتبط با ایمن سازی، می توان به ریسک ناشی از گاز،مواد سمی و یا زیان آور اشاره نمود که در چارچوب سیستم های کنترل و ابزار دقیق مورد بررسی قرار می گیرند. لذا در طرح حاضر به آنها پرداخته نشده است.

1-3-سیستم های مشمول طرح ایمنی حریق: در این بخش به معرفی خلاضه سیستم های اساسی مشمول طرح ایمنی حریق پرداخته می شود.هر یک از سیستم ها به ترتیب طرح در مقاله حاضر ( که ضرورتا ترتیب اولویت و اهمیت آنها در امر ایمنی نیست) ذیلا آورده شده است:

1-3-1-سیستم اعلان حریق: ابتدا به تشخیص ضرورت استفاده از سیستم اعلام حریق جهت آشکارسازی حریق و سپس (با تکیه بر استاندارد) چگونگی اعلام حریق دستی (Manual) و اتوماتیک، بر اساس مقتضیات هر محل پرداخته می شود. تناسب ابزار مورد استفاده ، محل مصرف آن و استقرار سیستم مناسب ، موضوع اصلی طرح کلی حاضر می باشد. در صورت قفدان این تناسب ، کارایی سیستم ئر حد قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.چارچوب اصلی و حداقل های مورد نیاز از طریق استانداردهای معتبر جهانی (مانندEN ,NFPA ) تعیین شده است.ان در حالی است که خط دقیق حرکت طراحی با لحاظ نمودن مقتضیات محل مورد استفاده و فرهنگ بهره برداری از آن ترسیم شود. تنوع اماکن موضوع این مقاله ، محدودیت نیروهای قابل و آموزش دیده ، محدودیت ابزار مقابله و محدودیت های دیگری از این دست ، هماهنگی و اتصال این سیستم را به صورت یک شبکه ضروری می کند. لذا فرآیند شبکه سازی و اتصال این سیستم ها که در اماکن مستقل و بعضا دور از یکدیگر قرار دارند، نیز بخش مهم دیگری از طرح حاضر است. سیستم اعلام حریق می بایست اتصال لازم را با سایر تاسیسات و امکانات موجود در ابنیه و سایت را داشته باشد. در این راستا دکترین لازم و ضرورت های قطعی بر اساس امکانات و محدودیت های موجود نیز مطرح خواهد شد. شایان ذکر است ، علیرغم منابع گوناگون تولید و ارائه خدمات در این زمینه ، دکترین ارائه شده مستقل از هر مارک مشخص تنظیم شده است.

2-3-1-سیستم اطفا حریق: پس از تشخیص محل و میزان حریق، اطفای حریق به موقع آن اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مرحله با تکیه بر استاندارد ، نسبت به تعیین ضرورت استفاده از سیستم اطفاء حریق و ارائه راهکار کلی در این زمینه ، بر اساس مواد سوختنی موجود در محل اقدام خواهد شد. سپس توصیه های مربوط به تجهیزات مورد نیاز اطفای دستی و یا اتوماتیک ارائه می شود. خاموش کننده ها و سیستم های اطفاء حریق متفاوتی وجود دارند که به صورت دستی و خودکار، بر اساس الگوریتم از پیش تعیین شده و استانداردهای مربوطه ، نسبت به اطفاء موثر حریق و یا کنترل آن اقدام می کنند. وظیفه دیگر این سیستم ها جلوگیری از بروز خسارت به تجهیزات خاص و یا ایجاد مسیرهای امن جهت خروج افراد است.لفظ خودکار و یا اتوماتیک در صورتی به این سیستم ها اطلاق می شود که بدون دخالت انسان هم بتوانند فرمان خود را از تجهیزات اعلام حریق دریافت و در محل از پیش تعیین شده عمل نمایند.ضرورت بکارگیری این سیستم ها و بهینه ساختن هر طرح نسبت مستقیم با ضرورت استفاده از این ابزار گران قیمت دارد. بدیهی است ، چکونگی انتخاب سیستم و تشخیص ضرورت آن در بخش مربوطه آورده شده است. استفاده از سیستم های دستی مانند سیلندرهای پرتابل و شیلنگ آب آتش نشانی در کلیه اماکن ضروری است.(NFPA10)

3-3-1- نشانگرهای خروج: جهت هدایت خروج افراد از محیط ، به ویژه در اماکن گسترده ، استفاده از نشانگرهای استاندارد بین المللی ضروری است . در طرح حاضر به چگونگی انتخاب و استقرار این نشانگرها خواهیم پرداخت.

شایان ذکر است اهمیت استفاده از این نشانگرها در اماکنی که افراد موجود در آن پیش از این در محل حضور نداشته و یا از شناخت کافی نسبت به محیط برخوردار نیستند، ضرورت دوچندان دارد.

4-3-1-چیدمان و دسته بندی: هدف اصلی از طرح حاضر کاهش میزان ریسک می باشد. لذا کلیاتی در زمینه چگونگی دسته بندی مواد و ابزارآلات نیز مطرح خواهد شد تا بتوان یسک حریق را کاهش داد. در این راستا تنها به اشارات اساسی و کوتاه اکتفا شده است.چرا که موضوعاتی از این دست در چارچوب اصلی مقاله تعریف نشده است.

5-3-1-ارتباطات و شبکه: مستقل از سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق، ارتباط سیستم های فرمان حریق با یکدیگر از یک سو و ارتباط این سیستم ها با سایر سیستم های مربوط به شبکه های رایانه ای و فناوری اطلاعات نیز در دستور کار خواهد بود. این شبکه ها را می توان به دو دسته شبکه های تک منظوره تنها جهت سیستم های حریق و شبکه های چند منظوره و شبکه های گسترده ایمنی (کشوری) دسته بندی نمود که در بخش های مربوطه به آن پرداخته خواهد شد. تجهیزات در این زمینه ، عبارت است از سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری مناسب جهت ایجاد امکان برقراری ارتباط به صورت مناسب . تجهیزات و نرم افزار مورد نیاز نیز بر اساس الگوریتم و بسترهای مناسب و موجود شبکه در سطح کشور و یا منطقه ، قابل تعریف می باشند. ضمنا سیستم های اعلام حریق می بایست در ارتباط با سایر سیستم ها و تجهیزات مرتبط نیز باشند تا ریسک ناشی از حریق کاهش یابد.از جمله این سیستم ها می توان به آسانسورها، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی اشاره نمود.

در قسمت 3 مقاله به بررسی فصل دوم با عنوان استانداردها و تاییدیه ها می پردازیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





  • نوشته : سجاد زمانی
  • تاریخ: برچسب:,

  • sajjadzamani

    سجاد زمانی

    sajjadzamani

    http://s-zamani.ir

    ایمنی در صنعت فولاد

    طرح عمومی سیستم اعلام و اطفای حریق قسمت دوم

    ایمنی در صنعت فولاد

    به اولين و بزرگترين سايت رسمي ايمني و بهداشت در صنعت فولاد(ذوب و نورد)كشور خوش آمديداميدواريم ساعات خوب و خوشي را سپري كنيد. آرزوي ما هدف ما و هدف ما بهبود شرايط ايمني و بهداشتي كشورعزيزمان ايران مي باشد رعایت اصول ایمنی و بهداشت در کارخانجات اگر جدی گرفته نشود علاوه بر اینکه خسارات جبران ناپذیر مستقیمی که برای کارخانه در بردارد برای اینده کارفرمایان و آویزون شدن عده ای از کارگران دارای نقص عضو و معلول را دربرخواهد داشت

    ایمنی در صنعت فولاد